Kuukausittaiset arkistot: tammikuu 2017

Säännöllinen kuntoilu on kaikkein tehokkainta, mutta aina ei jaksa tai voi lähteä salille. Aika voi olla tiukilla, rahat lopussa tai et vain viihdy kuntosalissa väkijoukossa. Ratkaisuna toimii tällöin kotitreeni, sillä se on nopea, tehokas ja kukkarolle ystävällinen tapa kohottaa kuntoa. Suurin haaste kotitreenissä on liikkeiden suorittaminen oikein ja tehokkaasti, sekä oman edistymisen seuraaminen. Lue siis ohjeet tarkasti ja onnistu kohottamaan kuntoa tehokkaasti kotona treenaamalla.

Lue Lisää

Niin sanottu 5-2 dieetti perustuu siihen, että energiansaantia rajoitetaan kahtena päivänä viikossa ja muuten ruokaillaan normaalisti. Maailmalla dieetti on saanut suuren suosion ja monet julkkikset vannovat sen nimeen. Ruotsissa asiantuntijat ovat kehuneet, että uutuusdieetin avulla voi vähentää sydän- ja verisuonitautien sekä dementian riskiä. Kuluttajalle taas tuntuu miellyttävältä ajatus, että dieetissä ei vaadita tarkkailemaan ruokailua joka päivä, sillä kaksi päivää viikossa on huomattavasti helpompi kontrolloida. Dieettipäivinä energiansaanti rajataan 500-600 kilokaloriin.

Lue Lisää

Terveellisten elämäntapojen edut tiedetään ja periaatteessa terveellisempi elämä kuulostaa houkuttelevalta, mutta miksi sen toteuttaminen on niin vaikeaa? Jo vuosia olemme kuunnelleet mantraa kolmesta liikuntakerrasta viikossa ja rasvan, sokerin ja stressin vaaroista. Pitäisi nukkua enemmän ja viettää laadukasta vapaa-aikaa. Tämän kaiken tiellä on usein kuitenkin yllättäviä esteitä. Mukavuudenhalu on niistä yksi, mutta vaikka tahtoa olisikin, on arkirutiineja ja erityisesti työelämän vaatimuksia yllättävän vaikea käytännössä muuttaa. Toinen erittäin todellinen este on, se harva meistä tekee enää fyysistä työtä. Päivät kuluvat tietokoneen edessä istuen ja työmatkakin useimmiten autolla tai bussilla. Vapaa-aikanaan moni haluaa rentoutua tietokoneen ääressä. Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen johtava tutkija Ritva Prättälä lohduttaa, että ihmiset pystyvät kyllä elämänmuutoksiin. Miten siis suunnataan kohti terveellisempää elämää, luopumatta työstä tai tietokoneella vietetystä vapaa-ajasta? Muutos on prosessi Pysyvää elämänmuutosta edeltää aina prosessi. Ensin ihmisen täytyy tiedostaa, mitä haluaa elämässään muuttaa. Tämän jälkeen seuraa harkintavaihe, joka voi kestää kauankin. Tarvitaan sysäys, jotta harkintavaiheesta siirrytään toimintaan. Tämä sysäys…

Lue Lisää

3/3