Kuukausittaiset arkistot: marraskuu 2016

Liikuntaa pitkän tauon jälkeen aloittavan on hyvä ottaa huomioon muutama perusasia, jotta harrastaminen olisi mukavaa ja motivoivaa, eikä vahinkoja sattuisi. Ihan ensimmäisenä kannattaa miettiä minkälaisesta liikunnasta innostuu ja mikä olisi nykyiselle kunnolle sopiva aloitustaso. Liian helposta urheilusta ei saa täyttä hyötyä ja liian rankka treeni taas jättää ikävän maun koko liikunnasta ja hankaloittaa seuraavalla kerralla liikkeelle lähtöä.

Lue Lisää

Laihduttamiseen liittyy hurja määrä kaikenlaisia uskomuksia. Kaikki varmaan haaveilevat jostain ihmepilleristä, jonka avulla voisi syödä mitä huvittaa, liikkua tai olla liikkumatta ja silti kehittää tiukat lihakset ja rasvattoman kropan. Jonkin verran näitä pillereitä myös myydään ja ostetaan, aina milloin mihin uuteen ainesosaan vedoten. Tosiasiassahan oikotietä onneen ei tässäkään asiassa ole, ihminen ei vain toimi niin. Sillä mitä syömme on suora vaikutus siihen miten voimme ja jaksamme. Liikuntaa auttaa kroppaa polttamaan syötyjä kaloreita mutta vaikuttaa myös moneen muuhun osa-alueeseen positiivisesti. Liikunnan avulla on mahdollista lisätä hyvää oloa, sillä urheilusuorituksen jälkeen ja aikana erittyvät endorfiinit saavat fiiliksen nousuun ja ajatukset kirkastumaan. Liikunta vähentää stressiä ja toki vaikuttaa myös ulkonäköön. Mielenkiintoista on myös se, miten ihmiset yleensä näkevät itsensä ja ulkonäkönsä aiempaa positiivisemmassa valossa heti liikunnan aloitettuaan, vaikka vaikutukset eivät vielä suoranaisesti näkyisikään vartalossa. Liikunnasta ja elämänhallinnan opettelusta on apua siis myös itsetunnon kasvattamiseen.

Lue Lisää

Tiedämme, että meidän pitäisi syödä terveellisesti jos haluamme laihtua tai parantaa muilla tavoin omaa jaksamista. Usein esim. iltapäivällä iskevä totaalinen väsymys johtuu juuri vääränlaisesta ruokavaliosta ja liian vähäisestä vedenjuonnista. Toki kunnolliset yöunetkin kuuluvat terveelliseen elämään. Terveellinen ruokavalio vaatii usein hieman suunnittelua, mutta se on sen arvoista. Kun rutiinit saa kerran toimimaan niin se ei vaadi juurikaan enää ajattelua. Ja tärkeintä on, että terveellinen ruoka myös maistuu hyvältä. Muuten ruokailuhetki muuttuu tauosta suorittamiseksi eikä tuo nautintoa.

Lue Lisää

3/3