Blogi

Terveellinen ruokavalio on kaikkien meidän tavoitteemme. Haluamme elää terveellisesti ja syödä terveellisesti. Haluamme elää terveellistä elämää, joka koostuu hyvästä ruokavaliosta, riittävästä liikunnasta ja tasapainoisesta mielen hyvinvoinnista. Liikuntaan löytyy monia vinkkejä, kuten ruokailuunkin. Kaikki terveellinen ruoka ei kuitenkaan aina ole siltä miltä se näyttää ja kuulostaa.

Lue Lisää

Ruoka ja ruokavaliot ovat suosittuja keskustelunaiheita, joihin ei tunnu löytyvän oikeata vastausta. Mielipiteitä ja makuja on niin paljon, että ei aina löydä yhteistä säveltä ystävän kanssa, vaikka sitä yrittää kuinka etsiä. Ruokavalioissa kannattaa kuitenkin lähtökohtaisesti aloittaa sieltä koulun penkiltä, jos haluaa varmistaa, että syö tarpeeksi monipuolisesti.

Lue Lisää

Ihmisen ravinnosta saama energian määrä ilmoitetaan kaloreissa. Kalorit eli oikeammin kilokalorit ilmoitetaan yksikkönä kcal. Kaloreiden päivittäin saatu määrä voidaan laskea helposti. Monet dieetillä olevat laskevat kaloreita säännöllisesti tietääkseen, että saavat joko tarpeeksi kaloreita ruokavalioonsa tai ettei haluttu kalorimäärä ylittyisi. Ihmisellä ei välttämättä ole automaattisesti ymmärrystä, paljonko tulisi syödä, jotta paino saisi laskuun tai nousuun. Tässä kalorien laskemisesta on hyötyö. Oli miten oli, kalorit saadaan laskettua helpolla kaavalla ja kerrommekin tässä, miten se tapahtuu.

Lue Lisää

Kesä on ovella ja yhä useampaa meistä rupeaa taas kiinnostamaan terveellinen elämäntapa ja talvikilojen pudottaminen rantavartaloa varten. Moni meistä aloittaakin nopean dieetin juuri ennen kesän alkamista, jolla yritetään pelastaa talven aikana unohtunut vartalo takaisin kesäkuntoon.

Lue Lisää

Lähes jokaiselle iskee jossakin vaiheessa elämää tarve ottaa oma ruokavalio tarkkailun alle. Syitä tähän on monia. Usein pyritään muuttamaan syömistottumuksia terveellisempään suuntaa. Ehkä tavoitteena on pudottaa painoa tai pienentää sairauksien riskiä. Toisinaan myös lääkärit kehottavat keventämään ruokavaliota ja vähentämään ainakin sokereiden osuutta. Joskus ruokavalio voi olla ainoa ratkaisu esimerkiksi jonkin sairauden hoidossa ja ainakin allergiat rajoittavat osaltaan tiettyjen ruoka-aineiden käyttöä varsin tarkastikin. Tietyn ruokavalion noudattamisen syyt voivat olla myös eettisiin seikkoihin liittyviä tai pyritään valitsemaan mahdollisimman ekologia vaihtoehtoja omalle lautaselle.

Lue Lisää

Veden juominen on ihmiselle elintärkeää, mutta oikeasta määrästä on keskusteltu jo pitkään. Edes asiantuntijat eivät ole päässeet asiasta yhteisymmärrykseen, vaikka jonkinlainen käsitys siitä onkin. Tämänhetkisten ohjeiden mukaan kaksi litraa vettä päivässä olisi optimaalinen määrä, mutta yllättävän harva ihminen tekee näin. Mutta vaikka ei kittaisikaan litroja vettä päivässä, voi ihminen silti olla terve ja hyvinvoiva. Myöskään liiallinen veden juominen ei ole hyväksi. Otimme selvää veden juomisen eduista – lue eteenpäin ja kerromme sinulle, kuinka monta litraa vettä ihmiskeho oikeasti tarvitsee.

Lue Lisää

Ihminen on kautta aikojen tavoitellut parempaa terveyttä melko samankaltaisin keinoin: tutkimalla levon ja aktiivisuuden suhdetta, vaikuttamalla mielen avulla keholliseen hyvinvointiin sekä ennen kaikkea syömänsä ravinnon kautta.

Lue Lisää

Smoothiet ovat loistavia aamu- ja välipaloja ja hyvin eväitä esimerkiksi treenaamisen jälkeen. Smoothien voi tehdä aamulla valmiiksi ja pakata mukaan, jotta kiireisenä päivänä ei sorru niin helposti epäterveellisiin välipaloihin. Terveellinen smoothie auttaa myös pitämään verensokerin tasapainossa ja näin jaksat paremmin koko päivän ja samalla saat helposti täytettyä päivän vitamiinitarpeen. Smoothiet ovat kuitenkin juuri niin terveellisiä kuin niiden sisältämät ainesosat ja esimerkiksi liiallisella makeuttamisella niistäkin saa varsinaisia kaloripommeja. Erityisesti laihduttajan kannattaa kiinnittää huomiota myös kuitujen saamiseen, sillä niiden avulla saa pidettyä kylläisyydentunteen pitkään. Kuituja on helppo lisätä esimerkiksi tiettyjen hedelmien avulla.

Lue Lisää

Liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Sen lisäksi, että liikunta on avuksi laihtumisessa, kunnon kohottamisessa ja stressin poistamisessa, on siitä hyötyä myös mielialan nostamisessa ja esimerkiksi muistin parantamisessa. Aina ei kuitenkaan ehdi salille tai ryhmäliikuntatuntien aikataulut eivät vain sovi. Onneksi kotona voi tehdä helposti hyvinkin monipuolisen treenin vain muutaman perusliikkeen avulla, tarvittaessa puoli tuntia riittää hyvin! Tästä siis apu kiireisiin päiviin tai omasta rauhastaan nauttivien treenaamiseen. Kotona tehtävän pikatreenin salaisuus piilee koko kehon hyödyntämisessä ja korkeassa intensiteetissä. Tehokkuus ei ole siis vain salitreenaajien mantra, vaan auttaa myös saamaan tuloksia kotitreenillä. Keho reagoi polttamalla enemmän rasvaa kun se joutuu tekemään töitä hieman kovemmin tai enemmän kuin mihin se on aikaisemmin tottunut.

Lue Lisää

Crossfit ei ole enää vain huipputreenaajien salaseura vaan se on levinnyt suosituksi lajiksi ihan kaiken tasoisten liikkujien keskuudessa. Eikä ihme, tehotreenillä saa nopeasti aikaan tuloksia ilman että joutuu käyttämään salilla tunteja viikossa. Vaikka crossfit on alun perin tullut tunnetuksi amerikkalaisten ammattisotilaiden ja palomiesten kunto-ohjelmana, sopii se periaatteessa kaikille riippumatta iästä, sukupuolesta tai kuntotasosta, mutta varsinkin alussa on odotettavissa kovaa höykytystä jos edellisestä liikuntakerrasta on pidempi aika.

Lue Lisää

10/20