Uutuusdieetti 5-2 voi auttaa tehokkaassa painonpudotuksessa

Niin sanottu 5-2 dieetti perustuu siihen, että energiansaantia rajoitetaan kahtena päivänä viikossa ja muuten ruokaillaan normaalisti. Maailmalla dieetti on saanut suuren suosion ja monet julkkikset vannovat sen nimeen. Ruotsissa asiantuntijat ovat kehuneet, että uutuusdieetin avulla voi vähentää sydän- ja verisuonitautien sekä dementian riskiä. Kuluttajalle taas tuntuu miellyttävältä ajatus, että dieetissä ei vaadita tarkkailemaan ruokailua joka päivä, sillä kaksi päivää viikossa on huomattavasti helpompi kontrolloida. Dieettipäivinä energiansaanti rajataan 500-600 kilokaloriin.

Karoliinisessa instituutissa professorina työskentelevä Kerstin Brismar kommentoi dieettiä Expressen-lehdessä. Hänen mukaansa dieetin suurin terveyshyöty on siinä, että energian rajoittamisen johdosta veren insuliinitasot laskevat. Baltimoressa sijaitsevan John Hopkins -yliopiston neurolääketieteen professori ja kansallisen ikääntymisinstituutin johtaja Mark Mattson puolestaan uskoo, että dieettiä noudattamalla voi suojata aivojaan dementialta, sillä aivot saavat uudenlaista aktiviteettia. Hän toteaa, että luonnollinen selviytymisvaisto pakottaa ihmisen pysymään hereillä ja etsimään ravintoa ja tämä puolestaan saa aivot aktivoitumaan uudella tavalla. Aktiivisen aivotoiminnan tiedetään tarjoavan merkittävän suojan dementiasairauksia vastaan.

Itä-Suomen yliopiston professori Matti Uusitupa toteaapaasto, että kaikkiin muihin paastoihin verrattuna osittainen paasto on ylivoimaisesti tehokkain. Hän laskee osittaisiin paastoihin kuuluviksi kaikki dieetit, joissa energiansaantia rajoitetaan noin 8-12 viikoksi suunnilleen 800 kilokaloriin päivässä. Uusitupa kertoo, että tämän tyyppisen dieetin avulla paino putoaa tehokkaasti ja myös sokeriaineenvaihdunta normalisoituu. Samalla elimistön insuliinipitoisuudet jäävät tavallista matalammiksi ja elimistö muuttuu jälleen herkemmäksi insuliinille. Uusitupa toteaa, että myös ns. pätkäpaasto eli 5-2 dieetti noudattaa osin samaa kaavaa, mutta hän arvelee että ainoastaan muutaman päivän kestävä paasto silloin tällöin saattaa sotkea liikaa elimistön normaalia fysiologista rytmiä. Uusitupa ei kuitenkaan usko, että uutuusdieetistä voisi olla vaaraa elimistölle. Hän korostaa, että mikä tahansa painonpudotustapa tai ruokailutottumusten muuttaminen terveellisempään suuntaan auttavat parantamaan sokeri- ja insuliiniaineenvaihduntaa ja vähentävä sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Paastoja pidetään siis yleisesti ottaen terveellisinä, mutta miten ne todella vaikuttavat ihmisiin? Paaston vaikutusta on testattu mm. hiirillä. Näissä kokeissa on todettu, että ainakin hiirillä paasto hidastaa Alzheimerin taudin ja diabeteksen kehittymistä. Tukholman Karoliinisessa instituutissa ja Itä-Suomen yliopistossa professorina työskentelevä Miia Kivipelto pitää hiirillä tehtyjen testien tuloksina mielenkiintoisina mutta muistuttaa, ettei tästä voida suoraan päätellä mikä vaikutus paastolla on ihmisiin. Kivipelto toteaa, että ilman laajoja lisätutkimuksia asiasta on vaikea antaa paikkansa pitäviä lausuntoja.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tutkijaprofessori Veikko Salomaa ei ole suoralta kädeltä vakuuttunut uutuusdieetin tehokkuudesta. Hän toteaa, että päivittäisen kalorimäärän vähentämisen on todettu pidentävän elinikää ja kannustaa sitä myöden terveellisiin ruokailutapoihin. Salomaa ei usko siitä olevan kuitenkaan mitään haittaa, että muutamana päivänä viikossa syö 500-600 kilokaloria mikäli ruokailu säilyy normaalina muina päivinä.

Painon pudottamisella on siis välittömiä terveysvaikutuksia, tapahtuipa se sitten millä keinolla tahansa. Suurin tekijä painonhallinnassa ovat ruokailutottumukset, jotka kannattaa ottaa tarkasteluun. Länsimainen ihminen saa helposti ruoastaan valtavat määrät piilosokeria ja suolaa ihan huomaamattaan ja näiden vähentäminen on helppo tapa tiputtaa pois kaloreita päivittäisestä ruokavaliosta ja laihtua. Mikäli ruokavalion rajoittaminen seitsemänä päivänä viikossa tuntuu mahdottomalta ajatukselta, auttaa varmasti jo muutamankin päivän paasto tavoitteen saavuttamisessa. Samalla oppii miettimään tarkemmin omaa syömistään ja tunnistamaan todellisen nälän. Tutkijat ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että jo maltillinenkin painonpudotus tuo mukanaan välittömiä terveysvaikutuksia. Mikäli muistaa huolehtia paastopäivinäkin riittävästä vedensaannista, ei muutaman päivän paasto viikossa ainakaan haitaksi ole.