Terveelliset ja raikkaat smoothiet ovat helppo välipala

Smoothiet ovat loistavia aamu- ja välipaloja ja hyvin eväitä esimerkiksi treenaamisen jälkeen. Smoothien voi tehdä aamulla valmiiksi ja pakata mukaan, jotta kiireisenä päivänä ei sorru niin helposti epäterveellisiin välipaloihin. Terveellinen smoothie auttaa myös pitämään verensokerin tasapainossa ja näin jaksat paremmin koko päivän ja samalla saat helposti täytettyä päivän vitamiinitarpeen. Smoothiet ovat kuitenkin juuri niin terveellisiä kuin niiden sisältämät ainesosat ja esimerkiksi liiallisella makeuttamisella niistäkin saa varsinaisia kaloripommeja. Erityisesti laihduttajan kannattaa kiinnittää huomiota myös kuitujen saamiseen, sillä niiden avulla saa pidettyä kylläisyydentunteen pitkään. Kuituja on helppo lisätä esimerkiksi tiettyjen hedelmien avulla.

Yksi suosituimmista smoothieiden raaka-aineista on banaani, mutta kuidun saamisen kannalta se ei vielä riitä. Smoothiessa kannattaisi olla noin 10 grammaa kuitua ja puolikkaassa banaanissa on vain 1,4 grammaa kuitua. Banaanin kaveriksi kannattaa siis valita terveellisiä – mutta ei aina yksinään niin maukkaita – ainesosia, kuten lehtikaalia ja erilaisia herneitä, papuja ja siemeniä. Myös avokado ja kiivi sisältävät runsaasti kuitua. Kuitujen ja vitamiinien lisäksi smoothiessa olisi hyvä olla 10 grammaa proteiinia, sillä myös proteiini pitää sinut kylläisenä ja energiatasot korkealla. Urheilijat lisäävät usein proteiinia jauheena, mutta sitä saat helposti myös maidosta, jogurtista, pavuista, pähkinöistä tai rahkasta. Kaupoissa on saatavilla myös erityisen proteiinipitoista rahkaa, jota voi halutessaan käyttää smoothien pohjana. Vaikka hedelmät ovat terveellisiä ja vitamiinit varsin tarpeellisia erityisesti nyt talviaikaan, kannattaa niidenkin käyttöä tarkkailla, sillä hedelmissäkin on runsaasti sokeria ja kaloreita. Hedelmien lisäksi kannattaa siis muistaa raaka-aineina myös marjat ja proteiinit. Smoothieen kannattaa valita tarpeeksi makeita hedelmiä, jolloin ei tarvita lisämakeutusta. Jos kuitenkin tarvitse makeuttajaa, suosi hunajaa tai esimerkiksi vaahterasiirappia sokerin sijasta. Yksi ruokalusikallinen hunajaa tai vaahterasiirappia tuo smoothieen 60 ylimääräistä kaloria.

Vihersmoothieiden sanotaan olevan smoothieista terveellisimpiä ja vähentävän mm. selluliittia. Vihersmoothiet saavat värinsä siitä, että niissä on runsaasti vihreitä lehtikasveja ja sitä myöten klorofyllia. Niihin voidaan käyttää hedelmiä, marjoja, yrttejä, siemeniä, superfoodeja ja muita ravintorikkaita ainesosia. Paras koostumus saavutetaan, jos vihersmoothiessa on 60 prosenttia hedelmiä ja 40 prosenttia vihreitä lehtikasveja. Vihersmoothiet auttavat puhdistamaan elimistä ja parantavat ruoansulatusta ja ihon kuntoa. Hyvä vihersmoothie syntyy esimerkiksi seuraavista aineksista: yksi kypsä mango, kaksi banaania, viisi salaatinlehteä ja kaksi lasillista vettä. Jos haluat smoothieesi enemmän vihreää voit kokeilla vaikka persiljaa ja lehtimangoldia.

Marjasmoothiet sopivat ainesosistaan riippuen mainiosti rasvanpolttoon, liikunnasta palautumiseen tai vaikkapa jälkiruoaksi. Marjat maistuvat herkullisilta, mutta 100 grammassa marjoja on keskimäärin ainoastaan 49 kilokaloria. Marjoissa on runsaasti c-vitamiinia ja antioksidantteja. Marjoilla on tulehduksia poistavia vaikutuksia ja ne auttavat myös ihon hyvinvoinnissa. Mustikan uskotaan auttavan myös rasvanpoltossa. Herkullinen vadelmasmoothie syntyy esimerkiksi litrasta maustamatonta jogurttia, puolesta litrasta vadelmia ja desistä tomusokeria. Smoothiesta voi tehdä proteiinipitoisemman vaihtamalla osan jogurtista rahkaan. Kaikkiin smoothieihin saa pureskeltavamman koostumuksen lisäämällä vaikka pellavasiemenrouhetta, kauraleseitä, manteleita tai pähkinöitä. Kokeile rohkeasti erilaisia yhdistelmiä, sillä soseutettuna esimerkiksi parsakaali tai erilaiset yrtit maistuvat yllättävän hyviltä hedelmien kumppaneina. Mantelien sisältämä magnesium auttaa lihasten rentouttamisessa ja niitä kannattaakin lisätä erityisesti palautus- tai iltapalajuomiin. Ananas auttaa poistamaan nestettä elimistöstä ja yrtit auttavat ruoansulatuksessa ja erilaisten tulehdusten hillitsemisessä. Yllättäen esimerkiksi myös hapankorput sopivat smoothieiden ainesosaksi ja rukiinen hapankorppu maistuu hyvältä vaikkapa puolukkajuomassa. Maidon, jogurtin lisäksi myös piimä on mainio proteiinipitoinen raaka-aine terveelliseen välipalajuomaan. Vain mielikuvitus on rajana smoothieiden luomisen maailmassa!