Ruoat, joiden luulet olevan terveellisiä, mutta ne eivät ole

Terveellinen ruokavalio on kaikkien meidän tavoitteemme. Haluamme elää terveellisesti ja syödä terveellisesti. Haluamme elää terveellistä elämää, joka koostuu hyvästä ruokavaliosta, riittävästä liikunnasta ja tasapainoisesta mielen hyvinvoinnista. Liikuntaan löytyy monia vinkkejä, kuten ruokailuunkin. Kaikki terveellinen ruoka ei kuitenkaan aina ole siltä miltä se näyttää ja kuulostaa.

Terveellisten ruokien markkinointi voi olla todella harhaanjohtavaa. Se, mikä saa ruoan kuulostamaan terveelliseltä, voikin olla jotain, mikä saa sen entistä epäterveelliseksi. Erityisesti nykyään, kun uusia tuotteita tuodaan jatkuvasti markkinoille ja kauppojen hyllyt pursuavat näitä terveellisiä vaihtoehtoja, on tärkeää muistaa, että terveelliseksi mainostetun ja sitä oikeasti olevan tuotteen välillä on selkeä raja.

Väärien tuotteiden valitsemisesta ei kuitenkaan kannata syyttää itseään. Tärkeämpää olisi, että tuotteesta ottaa kunnolla selvää, ennen kuin sitä käyttää. Vaikka purkin kyljessä lukisi mitä, se ei välttämättä tarkoita, että se olisi juuri näin. Markkinointia koskevat tietyt lait Suomessa, mutta ruoan suhteen ne ovat vielä melko vapaita ja lopullinen päätös jää aina kuluttajalle itselleen. Siksi kannattaakin ottaa selvää, mitä purkin sisältö oikeasti on.

Terveellisiksi luultuja tuotteita

Ehkä eniten terveellisiksi luultuja tuotteita ovat kaikki vähärasvaiset, kevyet ja rasvattomat tuotteet. Tällaisia tuotteita valitessa, kannattaa käyttää hetki aikaa niiden sisältöön tutustumiseen. Niitä mainostetaan usein terveellisinä ja kevyempinä vaihtoehtoina. Kuulostaa hyvältä laihduttajan korviin tai kenen tahansa, joka toivoo pääsevänsä muutamasta liikakilosta eroon. Laihduttajankin kannattaa kuitenkin muistaa huolehtia tarvittavasta rasvan saannista.

Vähärasvaisten ja rasvattomien tuotteiden ongelma piilee siinä, että rasvan poistuessa, ne sisältävät enää hyvin vähään mitään, mikä täyttäisi ihmisen vatsan ja pitäisi kylläisenä pidempään. Monesti rasva voidaan myös korvata muilla aineilla, jotka eivät sitten olekaan enää niin terveellisiä ihmiselle. Nämä tuotteet sisältävät siis paljon tyhjää ilmaa, jonka seurauksena nälkä tulee taas pian uudestaan. Siksi kannattaakin valita normaalirasvaisia tuotteita, jotka tekevät kylläiseksi pidemmäksi aikaa.

Kiireen painaessa päälle, on helppo valita valmiita salaatteja ja smoothietä kaupan hyllyltä. Nämä ovat kuitenkin tuotteita, jotka niin ikään sisältävät paljon ylimääräisiä ainesosia, mitä emme edes tule ajatelleeksi niitä ostettaessa. Kaupan valmissalaatin ongelmat ovat kuitenkin siinä, että ne sisältävät todella vähän ravinteita. Usein salaatti on ollut pakastettuna ja se ei ole enää tuoretta. Mukana tulevassa kastikkeessa voi olla paljon suolaa ja muita epäterveellisiä lisäaineita.

Ruoat, joiden luulet olevan terveellisiä, mutta ne eivät ole

Ruoat, joiden luulet olevan terveellisiä, mutta ne eivät ole

Smoothien suosio on lisääntynyt valtavasti viime vuosina. Niiden valmistus on helppoa ja nopeaa kotona, mutta niitä myydään myös yhä enemmän sekä kaupoissa että ravintoloissa. Varsinkin kaupan valmissmoothiet voivat pitää sisällään aikamoisen määrän kaikkea ylimääräistä kuten sokeria, rasvaa, täysin tarpeettomia kaloreita sekä lisäaineita. Pelkkä nimi smoothie ei tee tuotteesta välttämättä yhtään sen terveellisempää kuin pullo limsaa.

Siemenien ja kuivattujen hedelmien terveellisyydestä on kiistelty kautta aikojen. Voidaan sanoa, että kyllä, ne ovat terveellisiä, mutta niissäkin on eroja ja suuria määriä niitä ei kannata syödä. Kaupan valmiit sekoituspussit kannattaa valita huolella, sillä toiset niistä sisältävät hyvinkin paljon säilöntäaineita, suolaa, rasvaa ja jopa vanhentuneita siemeniä. Sekoituksen voi tehdä itse tarkasti valituilla tuotteilla, jolloin voi olla varma sen tuoreudesta ja terveellisyydestä.

Suurin harmi kaikessa terveelliseksi väitetyssä ruoassa on usein sokeri. Sitä löytyy valmispuuroista, smoothiestä, mysli- ja energiapatukoista, maustetuista jogurteista ja muista tuotteista. Sokerittomat vaihtoehdot sen sijaan voivat sisältää paljon jopa syöpää aiheuttavia makeutusaineita. Tärkeintä onkin lukea pakkausselosteet huolella ja sen mukaan valita tuotteita, mistä saa tasapainoisesti kaikkia hyviä ravintoaineita.