Löydä itsellesi sopiva ruokavalio

Ruoka ja ruokavaliot ovat suosittuja keskustelunaiheita, joihin ei tunnu löytyvän oikeata vastausta. Mielipiteitä ja makuja on niin paljon, että ei aina löydä yhteistä säveltä ystävän kanssa, vaikka sitä yrittää kuinka etsiä. Ruokavalioissa kannattaa kuitenkin lähtökohtaisesti aloittaa sieltä koulun penkiltä, jos haluaa varmistaa, että syö tarpeeksi monipuolisesti.

Koulussa opetetaan perusruokavaliosta niin, että monipuolisuus on valttia ja lautasen tulisi sisältää mahdollisimman paljon vihreää, eli kasviksia. Tästä kannattaa aloittaa, sillä tämä ruokamalli on kuitenkin tutkimusten mukaan yksi niistä perusteista, joista tiedetään, että se pitää ihmisen mahdollisimman terveenä. Ruokavalion muuttamiseen saattaa kuitenkin olla monia syitä. Jos etsit itsellesi väliaikaisesti uutta ruokavaliota kokeillaksesi esimerkiksi sitä, oletko jollekin ruoka-aineelle allerginen tai onko sinulla jonkinlainen intoleranssi. Silloin ei kannata tehdä kertaheitolla isoja muutoksia.

Mikäli sinulla on esimerkiksi ongelmia ruoansulatuksen kanssa, kannattaa aloittaa pienistä muutoksista. Elimistö ei reagoi välttämättä muutoksiin nopeasti, vaan niihin voi mennä parista viikosta jopa kuukauteen. Monille niistä, jotka kärsivät esimerkiksi ummetuksesta, kannattaa aloittaa jättämällä vaikkapa ruis ruokavaliosta pois. Jättämällä yhden ruoka-aineen pois ja jatkamalla normaalia arkea ruoan osalta muuten, voit varmistaa silloin epäilyksesi. Mikäli vaihdat koko ruokavaliosi kerralla, et pysty silloin tarkentamaan, mikä epämukavuuksien tai allergioiden aiheuttaja on. Tämä pätee oikeastaan mihin tahansa ruoka-aineeseen, vehnästä maitoon.

Joskus ruokavaliota kuitenkin vaihdetaan, koska halutaan esimerkiksi tiputtaa painoa. Painonhallinnassa kannattaa usein pyytää ensisijaisesti ammattilaiselta apua, esimerkiksi henkilökohtaiselta ruokavalmentajalta tai ravintoterapeutilta. Näin vältät tekemästä sellaisia virheitä, jotka voivat sitten harmittaa jälkikäteen.

Mikäli haussa on esimerkiksi elämäntapamuutos, kannattaa aina tehdä siinäkin muutoksia yksi kerrallaan. Monesti painonhallinnassa on haasteita, sillä muutoksia tehdään liian rajusti ja näin sitä retkahtaa helposti vanhoihin tapoihin. Hyvä esimerkki on se, kun alkaa lisäämään säännöllisesti kasviksia ruokavalioon, mikäli niitä on ollut vähän. Toinen voisi olla yksinkertaisesti ruoka-annosten vähentäminen.

Tee itse ruokaa

Tee itse ruokaa

Ruokavalioiden suunnittelussa suositellaan tekemään ruokaa itse. Silloin tiedä tarkalleen, mitä ruokasi sisältää ja paljonko pystyt syömään. Ravintola-annoksissa käy helposti niin, että annos on liian suuri, mutta suomalaisia on opetettu syömään kaikki, mitä lautasella on ja näin ollen tulee ähky olo joka kerta. Vastaavanlaisesti annos voi olla liian pieni, eikä siinä ole tarpeeksi sinulle. Varsinkin, jos olet aktiivinen ja pidät urheilusta, niin ruokasi tulisi silloin olla proteiini- ja kuitupitoinen, jotta kehosi jaksaa toimia. Ruoka-annosten keksiminen saattaa kuitenkin olla alkuun vaikeaa ja jälleen kerran kannattaa aloittaa pienistä asioista.

Ei kannata lähteä nyt kauppaan ja ostamaan koko viikoksi ruokaa kerralla. Valitse vaikka yksi päivä, johon suunnittelet ruoan etukäteen ja varmista ruokamäärä niin, että hävikkiä jäisi mahdollisimman vähän. Sen jälkeen lisäile väliin terveellisiä välipaloja ja pikkuhiljaa ruoanlaitto kuuluukin arkeen. Ruoka-annosten suunnitteluun voi käyttää erilaisia sovelluksia, joita tarjotaan niin ilmaiseksi kuin pientä rahaa vastaan. Usein ne, joita tarjotaan pientä rahaa vastaan, ovat parempia kuin ilmaisversiot. Maksullisissa palveluissa voi jopa saada apua ja tukea, mikäli ei tiedä, mikä olisi sinulle parempi vaihtoehto. Ruokavalioissa ja terveellisen ruokavalion ylläpidossa tärkeää on oppia kuuntelemaan omaa kehoa, eikä pakottaa itseään liikaa tekemään tai syömään sellaista, mikä ei sovi.

Kaikki asiat eivät nimittäin sovi kaikille ja siitä voikin tehdä itselleen enemmän hallaa, jos pakottaa. Samaan aikaan kuitenkin motivaatiota pitää olla, eikä saa luovuttaa. Ruokavalion muuttaminen ei ole helppoa, mutta oikeilla keinoilla se saattaa olla pelastus. Ihmisen kehon kuuluu olla tasapainossa ja sinun tulee voida hyvin.