Liikunnasta apua laihduttamiseen

Laihduttamiseen liittyy hurja määrä kaikenlaisia uskomuksia. Kaikki varmaan haaveilevat jostain ihmepilleristä, jonka avulla voisi syödä mitä huvittaa, liikkua tai olla liikkumatta ja silti kehittää tiukat lihakset ja rasvattoman kropan. Jonkin verran näitä pillereitä myös myydään ja ostetaan, aina milloin mihin uuteen ainesosaan vedoten. Tosiasiassahan oikotietä onneen ei tässäkään asiassa ole, ihminen ei vain toimi niin. Sillä mitä syömme on suora vaikutus siihen miten voimme ja jaksamme. Liikuntaa auttaa kroppaa polttamaan syötyjä kaloreita mutta vaikuttaa myös moneen muuhun osa-alueeseen positiivisesti. Liikunnan avulla on mahdollista lisätä hyvää oloa, sillä urheilusuorituksen jälkeen ja aikana erittyvät endorfiinit saavat fiiliksen nousuun ja ajatukset kirkastumaan. Liikunta vähentää stressiä ja toki vaikuttaa myös ulkonäköön. Mielenkiintoista on myös se, miten ihmiset yleensä näkevät itsensä ja ulkonäkönsä aiempaa positiivisemmassa valossa heti liikunnan aloitettuaan, vaikka vaikutukset eivät vielä suoranaisesti näkyisikään vartalossa. Liikunnasta ja elämänhallinnan opettelusta on apua siis myös itsetunnon kasvattamiseen.

Miksi liikunnan aloittaminen sitten on niin vaikeaa? Uuden tavan oppiminen vaatii toistoa ja tämä pätee myös liikuntaan. Alhaisempaan rasitukseen tottunut kroppa laittaa vastaan kun sitä aletaan rasittaa enemmän, mutta tottuu myös rasitukseen pian ja alkaa kaivata sitä. Sateisena syysiltana sohva ja tv-sarjojen katselu tuntuu usein huomattavasti houkuttelevammalta kuin lenkki tai kuntosalikäynti, mutta tässä kohtaa auttaa jos muistaa kuinka hyvä olo liikunnasta edellisellä kerralla tuli. Ensimmäinen kerta on aina pahin ja siksi olisikin hölmöä luovuttaa juuri kun on selvinnyt siitä. Lepokin tuntuu paremmalta rasituksen jälkeen, ja siitä voi nauttia hyvällä omallatunnolla. Liikunnassa valttia on säännöllisyys ja tämä kannattaa muistaa uutta tapaa rakennettaessa. Mieluummin vähän ja usein kuin ylenmääräinen rasitus aina toisinaan. Tällöin vältytään helpommin myös vammoilta.

Liikuntaa aloitettaessa kaikista tärkeintä on löytää jokin laji, joka itsestä tuntuu mukavalle. Urheilulajeja riittää ja alkeiskursseja on tarjolla aikuisillekin lähes koko ajan. Mukaan vain ja rohkeasti kokeilemaan uusia juttuja! Itsenäisempää harjoittelua kaipaavalle sopii esim. uinti tai kuntosali, jossa kannattaa kuitenkin seurata personal trainerin tekemää ohjelmaa parhaan hyödyn saavuttamiseksi. Joukkuelajeissa taas löytyy helpommin uusia ystäviä ja treenit eivät jää yhtä helposti välistä jos niistä on sovittu kaverin kanssa tai koko joukkue odottaa. Useat aikuisena uuden lajin aloittavat pelkäävät, että kuntosalilla tai jumpassa muut tuomitsevat ja katsovat. Harvalla kuitenkaan on aikaa sellaiseen, kaikki keskittyvät omaan tekemiseensä. Ja ainahan voi miettiä, että muita arvostelevalla ihmisellä on itsellään varmasti suuria ongelmia itsetuntonsa kanssa ja se on täysin hänen oma ongelmansa. Ainakin sinä olet siellä urheilemassa ja tekemässä elämääsi positiivista muutosta.

7

Jo aiemmin mainittu säännöllisuus on todellakin valttia kaikenlaisessa liikunnassa. Tärkeää on myös asettaa itselleen välitavoitteita ja palkita itseään. Jokainen kerta liikuntaharrastuksen on hyvä teko kropallesi ja mielellesi. Se on itsestään huolta pitämistä. Olemalla armollinen itselleen pääsee usein pidemmälle kuin itseään ruoskimalla ja ainakin paremmalla fiiliksellä. Jos et saa houkuteltua itseäsi syyssateeseen tunnin lenkille, käy vaikka kävelyllä tai juoksumatolla kuntosalilla. Loistavina motivaattoreina toimivat mm. hyvä musiikki tai vaikka podcast, joka kiinnostaa sopivan aikaa. Joillain kuntosaleilla on myös mahdollisuus katsoa kuntopyörän tai juoksumaton päältä TV:tä, jolloin liikuntahetkeen voi vaikka yhdistää jonkun suosikkihömppäsarjan. Liikunnan tulisi olla osa elämää ja elämän tulisi olla kivaa. Jos ja kun on tarkoitus tehdä elämänmittainen muutos, se on syytä tehdä niin että elämänlaatu nimenomaan paranee.