Laske saamasi kalorien määrä

Ihmisen ravinnosta saama energian määrä ilmoitetaan kaloreissa. Kalorit eli oikeammin kilokalorit ilmoitetaan yksikkönä kcal. Kaloreiden päivittäin saatu määrä voidaan laskea helposti. Monet dieetillä olevat laskevat kaloreita säännöllisesti tietääkseen, että saavat joko tarpeeksi kaloreita ruokavalioonsa tai ettei haluttu kalorimäärä ylittyisi. Ihmisellä ei välttämättä ole automaattisesti ymmärrystä, paljonko tulisi syödä, jotta paino saisi laskuun tai nousuun. Tässä kalorien laskemisesta on hyötyö. Oli miten oli, kalorit saadaan laskettua helpolla kaavalla ja kerrommekin tässä, miten se tapahtuu.

Kuinka kalorit lasketaan

Eri ruoka-aineiden kalorimäärä on ilmoitettu kilokaloreina per 100 g. Tämän tiedon avulla voit saada selville, paljonko syömässäsi ruuassa on kaloreita. Punnitsemalla oman ruokasi selvität, paljonko ruokasi oikein sisältää kaloreita. Edullisia keittiövaakoja löytyy jokaisesta kodinkoneliikkeestä, joten sellainen löytyy varmasti helposti.Kun olet hankkinut keittiöösi vaa’an, on seuraavaksi punnitsemisen vuoro. Punnitse ruokasi raaka-aineet erikseen. Jos siis aikomuksesi on syödä esimerkiksi raejuustoa ja porkkanaraastetta, tulee sinun punnita molemmat raaka-aineet erikseen ja laskea niiden sisältämät kalorimäärät yhteen.

keittiövaa’at

Laske päivän aikana syömäsi kalorit ja merkkaa ne ylös esimerkiksi vihkoon. Laske luvut yhteen päivän päätteeksi, niin tiedät, paljonko olet syönyt päivän aikana. Jos et tiedä, mikä kalorimäärä olisi hyvä juuri sinulle, ota yhteyttä esimerkiksi personal traineriin tai ravintoterapeuttiin. Hän kertoo sinulle kattavat ohjeet, jotka perustuvat juuri sinun tämänhetkiseen kuntoosi ja tavoitteisiisi. Myös Internetistä löytyy kattavia oppaita, joiden avulla pääset alkuun. Muista olla armollinen itsellesi äläkä vertaile itseäsi muihin. Tarvitsemasi kalorimäärä ei välttämättä ole sama kuin ystävälläsi.Tarvitsemasi päivittäinen kalorimäärä riippuu aivan siitä, onko tarkoituksenasi pudottaa vai nostaa painoa vaiko pitää yllä tämänhetkistä painoa. Ihmisen paino laskee silloin, kun kaloreita kulutetaan enemmän kuin niitä saadaan. Jos taas energiaa saadaan enemmän kuin niitä kulutetaan, alkaa paino nousta. Nämä ovat painonhallinnan perusteita, mutta muista, että kaikki on yksilöllistä ja sinun tulisi pudottaa tai nostaa painoa juuri omien tarpeidesi mukaisesti. Tarvittavien kalorien määrä myös muuttuu ihmisen painon laskiessa. Painonhallinnassa kannattaa pyytää apua ammattilaiselta, jolloin saat yksilöllistä apua painonpudotuksessa ja lisäksi saat kattavat ohjeet kalorien laskemisesta, jos siihen on tarvetta.

Ota avuksesi mobiilisovellus

Kalorien laskeminen on tehty nykyään hyvin helpoksi, sillä sitä varten on kehitetty erilaisia kalorien laskusovelluksia. Sinun ei siis tarvitse laskea kaloreita itse, vaan riittää, kun käytät sovellusta. Sovellus toimii niin, että siihen on asennettu valmiiksi tiedot yleisimmistä ruoka-aineista ja niiden sisältämistä kalorimääristä. Sinun ei siis ole pakko selvittää, paljonko esimerkiksi syömäsi hedelmä sisältää kaloreita. Syötät vain sovellukseen syömäsi määrän, niin saat tietää kalorien määrän nopeasti. Kalorisovelluksia on saatavilla mistä tahansa sovelluskaupasta, oli käytössäsi mikä älylaite tahansa. Voit kokeilla useampia sovelluksia, jotta löydät itsellesi sopivimman vaihtoehdon.

Onko väliä, mistä kalorit saadaan

Pelkkä kalorien laskeminen ei ole ratkaisu painonpudotuksessa. Sillä nimittäin on väliä, saatko kalorisi pullasta vai esimerkiksi parsakaalista. Parsakaali nimittäin sisältää terveyden kannalta tärkeitä kuituja, vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Pulla ei näitä sisällä. Sen sijaan se saa vatsasi turpoamaan ja lisäksi saat siitä elimistöllesi turhia sokereita. Ja kun mietitään nälän pois pysymistä, eivät keksit tai pulla pidä nälkää kovin kauaa. Herkut saavat verensokerin nousemaan nopeasti, mutta se myös putoaa nopeasti alas ja huomaat olevasi taas nälkäinen. Syö siis terveellisesti ja monipuolisesti ja pidä herkuttelupäiviä silloin tällöin – ei joka päivä.