Kuinka paljon vettä tulisi juoda päivässä?

Veden juominen on ihmiselle elintärkeää, mutta oikeasta määrästä on keskusteltu jo pitkään. Edes asiantuntijat eivät ole päässeet asiasta yhteisymmärrykseen, vaikka jonkinlainen käsitys siitä onkin. Tämänhetkisten ohjeiden mukaan kaksi litraa vettä päivässä olisi optimaalinen määrä, mutta yllättävän harva ihminen tekee näin. Mutta vaikka ei kittaisikaan litroja vettä päivässä, voi ihminen silti olla terve ja hyvinvoiva. Myöskään liiallinen veden juominen ei ole hyväksi. Otimme selvää veden juomisen eduista – lue eteenpäin ja kerromme sinulle, kuinka monta litraa vettä ihmiskeho oikeasti tarvitsee.

Onko kaksi litraa vain pelkkä myytti?

Kuten jo totesimmekin, on kaksi litraa vettä päivässä nykyisten tutkimustulosten perusteella paras määrä. Ihminen tarvitsee vettä monesta eri syystä. Ihmiskeho koostuu 60-70% vedestä, joten tarvitsemme sitä lisää päivittäin pitääksemme kehon nestetasapainon kunnossa. Nestettä tarvitaan esimerkiksi verenkiertoa, ruoansulatusta, syljen eritystä ja kehon lämpötilan säätelyä varten. Jos vettä ei juo tarpeeksi, aivot viestittävät keholle janosta. Jos vettä ei juo, voi seurata nestehukka ja sen myötä pahoinvointia. Vesi on tärkeää myös munuaisten toiminnalle. Jos kärsii esimerkiksi munuaiskivistä, on veden juominen helppo tapa ehkäistä niitä. Ihminen ei selviä ilman vettä muutamaa päivää kauempaa. Syömättä voi selvitä hengissä jopa pari viikkoa, mutta vesi on ihmiselle elintärkeää.

Vettä ei juoda pelkästään hengissä pysymisen vuoksi. Siinä on paljon ulkonäköönkin vaikuttavia hyötyjä ja laihduttajalle vesi on erinomainen ystävä. Vesi ei sinänsä nopeuta aineenvaihduntaa, joten se ei ole ihmekikka kilojen pudottamista varten, mutta veden juominen täyttää eikä siinä ole kaloreita lainkaan. Asiantuntijoiden mukaan runsas veden juominen auttaa pitämään ihonkin kirkkaampana ja nuorekkaan näköisenä pidempään. Jos keho ei saa tarpeeksi nestettä, iho kuivuu ja ryppyjä syntyy huomattavasti helpommin. Testien mukaan keho tarvitsee noin kaksi litraa vettä päivässä. Kaksi litraa on toki hyvä tavoite, mutta ihminen saattaa juoda paljon muitakin nesteitä ja syödä nestepitoisia ruokia, kuten keittoja ja hedelmiä, jolloin veden juomiselle on vähemmän tarvetta. Ei siis kannata pakkomielteisesti litkiä vettä, mikäli kaksi litraa päivässä tuntuu liian paljolta. Jos juot liian vähän vettä, huomaat kuitenkin eron nopeasti kun alat lisäämään vesimäärää, sillä olosi on paljon virkeämpi.

Muistuta itseäsi lisäämään vedenjuontia eri keinoin

Osa ihmisistä juo liian vähän vettä puhtaasti siitä syystä, että he eivät muista juoda sitä. Jos uskot, että sinun tulisi lisätä veden juontia, voit hyödyntää erilaisia tapoja muistuttaa itseäsi. Yksi niistä on vesipullon kantaminen mukana, minne ikinä menetkin. Pieni muovipullo kulkee mukana autossa tai vaikkapa laukussa. Jos teet töitä toimistossa, pidä vesipulloa tai kannua työpöydällä aina. Suomessa hanavesi on ilmaista ja vieläpä usein maukastakin, joten pullon voi täyttää melkeinpä missä tahansa. Jos aikataulusi on hyvin kiireinen, jolloin rutiineja veden juomiselle on vaikea luoda, voit ladata älypuhelimeesi sovelluksen, joka muistuttaa sinua veden juomisesta. Toisille veden juominen on hankalaa, koska he eivät yksinkertaisesti pidä veden mausta, vaikka makua ei juuri olekaan. Veden juomista voi helpottaa lisäämällä mukaan esimerkiksi sitrushedelmiä tai marjoja. Veden sijaan voi juoda myös mehua tai kivennäisvesiä, mutta sokerin määrä on silloin suurempi. Tee on parempi vaihtoehto, mikäli valitsee kofeiinittoman teen eikä lisää siihen sokeria. Hedelmien ja muiden nestepitoisten ruokien lisääminen omaan ruokavalioon auttaa myös. Veden juomista ei ikinä saa korvata kahvilla tai alkoholilla. Kahvissa on kofeiinia, joka poistaa kehosta nestettä ja näin ollen vain pahentaa vajetta. Alkoholilla on sama vaikutus.

Muistuta itseäsi lisäämään vedenjuontia eri keinoin