Kohti terveellisempiä ruokailutottumuksia

Tiedämme, että meidän pitäisi syödä terveellisesti jos haluamme laihtua tai parantaa muilla tavoin omaa jaksamista. Usein esim. iltapäivällä iskevä totaalinen väsymys johtuu juuri vääränlaisesta ruokavaliosta ja liian vähäisestä vedenjuonnista. Toki kunnolliset yöunetkin kuuluvat terveelliseen elämään. Terveellinen ruokavalio vaatii usein hieman suunnittelua, mutta se on sen arvoista. Kun rutiinit saa kerran toimimaan niin se ei vaadi juurikaan enää ajattelua. Ja tärkeintä on, että terveellinen ruoka myös maistuu hyvältä. Muuten ruokailuhetki muuttuu tauosta suorittamiseksi eikä tuo nautintoa.

Miksi syömme ylenmäärin herkkuja, vaikka tiedämme miten se vaikuttaa meihin? Syöminen on tuo omalta osaltaan hyvää oloa ja lohtua, se on myös yksi elämän suurista nautinnoista ja liittyy tärkeänä osana esim. sosiaaliseen kanssakäymiseen. Terveellistä ruokavaliota on helpompi noudattaa elämän ollessa säännöllistä, mutta se muuttuu heti haastavammaksi jos päivään sisältyykin paljon ennalta arvaamattomia menoja ja ruokailu täytyy hoitaa lennossa. Nopeita ja edullisia vaihtoehtoja on rajoitetusti ja usein valinta kääntyykin salaatin sijasta hampurilaiseen.

2

Yksi tärkeä askel terveellisen ruokavalion säilyttämiseen kiireessäkin on suunnittelu.

Voitko valmistaa lounaita valmiiksi vaikka muovirasioihin ja ottaa niitä mukaan töihin lähtiessäsi? Useat ruoat säilyvät pakastimessa oikein hyvinä pitkään. Jos muovirasioiden käyttäminen epäilyttää, niin saatavilla on myös hyviä lasisia vaihtoehtoja. Voitko pakata mukaan naposteltavia asioita tai hankkia työpaikalle valmiiksi terveellisiä välipaloja? Stressin ja kiireen kasvaessa alkaa usein tehdä mieli herkkuja ja tähän kohtaan käyvät ratkaisuksi esim. hedelmät tai pähkinät. Kuivatut hedelmät sisältävät enemmän sokeria, mutta ovat silti huomattavasti karkkia terveellisempiä vaihtoehtoja. Välipalaksi sopii myös esim. keitetty kananmuna, jonka pitää nälän loitolla pitkään.

Herkkuja ei tarvitse terveellisesti elävänkään unohtaa, jos ne ovat tärkeitä ja tuovat iloa. Jos napostelun vähentäminen ja huomion kiinnittäminen asiaan yleensä auttaa. Useille lapsuudesta tuttu karkkipäivä ei ole huono idea aikuisenakaan. Herkut tuntuvat erityisemmiltä ja maistuvat paremmilta, kun niitä saa syödä yhtenä tiettynä päivänä ilman huonoa omaatuntoa. Jos muina päivinä ruokavalio on terveellinen, ei tämä yhden päivän herkuttelu juuri haittaa. Oma hauskuutensa on myös herkkupäivän suunnittelussa, mitä juuri sillä viikolla tekee mieli. Alkoholi on syytä niputtaa yhteen muiden erikoisherkkujen kanssa, sillä jo pelkästään kalorien kannalta se kuuluu samaan kategoriaan.

3

Oma lukunsa ovat sosiaaliset tilanteet ja illanvietot ystävien kanssa, joihin parhaassa tapauksessa sisältyy hyvää ruokaa ja mahdollisesti myös juomaa. Nämä ovat tärkeitä tilanteita elämänlaadun ja ystävyyssuhteiden kannalta ja tuntuisi kurjalta nirsoilla jos muut syövät kunnon illallisen. Tällaiset tapaukset kannattaakin laskea sen viikon herkkupäiväksi, jotta murehtimiselta vältyttäisiin. Laihduttajan kannattaa kiinnittää huomiota ruoan laatuun, sillä ravintolaruoissa on huikeita eroja ravintoarvojen ja kaloripitoisuuksien osalta. Myös jälkiruokien osalta on mahdollista valita hieman terveellisempi vaihtoehto sen kaikista raskaimman suklaakakun sijaan. Toki jos suklaakakku on nimenomaan se elämän suurin nautinto, sekin kannattaa itselleen silloin tällöin sallia sillä elämä ei saa olla pelkkää suorittamista.

4

Avainsanoja terveellisemmässä ruokailussa ovat siis kohtuullisuus ja suunnittelu. Lisäksi ruokalistan suunnittelu etukäteen vähentää kauppareissujen tarvetta ja pienentää viikoittaista ruokabudjettia. Itse valmistetut lounaat ovat huomattavasti ulkona syötäviä lounaita edullisempia, terveellisempiä ja harjoituksen kautta myös maukkaampia. Netti on pullollaan reseptejä ja myös neuvoja siihen, miten ruoka-aineita voi korvata laadukkaammilla versioilla. Vatsa täyttyy ja nälkä pysyy poissa pidempään. Hyvä olo ja onnistuminen koukuttavat, eikä koskaan ole liian myöhäistä opetella laittamaan hyvää ruokaa. Taidosta voi olla yllättävää hyötyä muillakin elämän osa-alueilla.