Crossfit maksimoi liikunnan tehokkuuden

Crossfit ei ole enää vain huipputreenaajien salaseura vaan se on levinnyt suosituksi lajiksi ihan kaiken tasoisten liikkujien keskuudessa. Eikä ihme, tehotreenillä saa nopeasti aikaan tuloksia ilman että joutuu käyttämään salilla tunteja viikossa. Vaikka crossfit on alun perin tullut tunnetuksi amerikkalaisten ammattisotilaiden ja palomiesten kunto-ohjelmana, sopii se periaatteessa kaikille riippumatta iästä, sukupuolesta tai kuntotasosta, mutta varsinkin alussa on odotettavissa kovaa höykytystä jos edellisestä liikuntakerrasta on pidempi aika. Lajin hyviin puoliin kuuluu kuitenkin myös se, että jokainen saa edetä omassa tahdissaan ja tarkoitus on haastaa vain itsensä. Crossfitin avulla treenaat sekä voimaa, kestävyyttä että nopeutta. Kyseessä on huolellisesti suunniteltu voima- ja kuntoiluohjelma, jonka on tarkoitus kehittää tasapuolisesti kropan eri kohtia. Crossfit on myös erittäin intensiivistä, sillä treenit ovat ajallisesti lyhyitä mutta niistä otetaan kaikki irti. Avainasemassa onkin kannustava treeneri ja kanssatreenaajat. Crossfit ei toki ole kaikkien mieleen, mutta jos oma lempilaji on vielä etsinnässä niin kannattaa antaa crossfitille mahdollisuus. Kokeilemaan pääsee yleensä ilmaiseksi ja saleja alkaa olla ainakin kaikissa suurimmissa kaupungeissa.

Crossfitin ideana on se, että treeniin ei kuulu turhia liikkeitä ja näin säästyy myös aikaa. Yksi lajin houkuttelevista puolista onkin se, että päivän treeniin saattaa kulua vain 15 minuuttia. Tehokkuus tulee liikkeiden haastavuudesta ja siitä, että käytössä on koko vartalo. Crossfitissa hyödynnetään kehon omaa painoa vastuksena, mutta käytetään myös runsaasti painoja kunnon kehittyessä. Lajin rankkuuden ja nopean tempon takia on ensiarvoisen tärkeää, että liikkeet tehdään teknisesti oikein. Muuten tiedossa on varmasti loukkaantumisia ja ainakin tehottomampaa treeniä. Vaikka suunnittelisitkin tekeväsi treenit vaikka kotipihalla, kannattaa perusteet käydä opettelemassa crossfit-salilla. Siellä treeneri myös kannustaa sinua ylittämään itsesi, sillä tarkoituksena on todellakin ottaa treenistä kaikki irti. Myöhemmin netti on pullollaan treeniaikatauluja ja keskustelupalstoja, joilta voi hakea vertaistukea. Crossfitissa käytetään paljon useimmille tuttuja perusliikkeitä, kuten kyykkyjä, haarahyppyjä, punnerruksia ja leuanvetoja. Aloittaessaan monet eivät saa tehtyä yhtäkään leuanvetoa, mutta niitä voi treena kuminauhan tukemana vähitellen. Muutenkin lähes kaikista liikkeistä on olemassa kevennettyjä versioita, joten alkuun pääsee huonokuntoisempikin. Tarkoitus on kuitenkin päästä etenemään nopeasti varsinaisiin liikkeisiin.

Tehokkaaseen kuntosalitreeniin verrattuna crossfit-treeni saattaa polttaa jopa vähemmän kaloreita, mutta toisaalta se kestää vain 15-20 minuuttia kun taas kuntosalilla kuluu vähintään tunti. Treenin lyhyyden takia on vaikeampi keksiä tekosyitä, miksi juuri tänään ei ehdi treenaamaan. Lisäksi mukava treeniporukka motivoi pitämään tavoitteista kiinni. Treenamisen hyödyt näkyvät aina vasta toistojen myötä ja siksikin on tärkeää, että harrastus on sellainen jota jaksaa tehdä useamman kerran viikossa kuukausien ajan. Crossfitissa voi toisaalta saada näkyviä tuloksia jo kahdessa viikossa, niin intensiivinen treeni on kyseessä. Ja lihakset ovat takuuvarmasti kipeät jo ensimmäisen treenin jälkeen. Crossfitin perusteiden tultua tutuiksi treenejä on helppo tehdä lähes missä vain, sillä niihin ei välttämättä tarvita juurikaan välineitä. Kahvakuula on kätevä apu ja hyppynaru oiva väline lämmittelyyn, mutta ilmankin pärjää ja luonnosta löytyy varsin sopivia kohteita treeneille. Lisäksi useimmissa kaupungeissa on tarjolla portaita, joiden juokseminen on myös tehokasta treeniä. Tärkeintä on pitää huolellisesti kiinni perusideasta eli siitä, että silloin kun treenataan niin se tehdään kunnolla. Sykkeen tulee pysyä korkealla ja sarjojen välissä pidetään vain todella lyhyet tauot. Näin saat crossfitista eniten irti ja paljon nopeammin kuin uskalsit toivoakaan, myös niitä kaivattuja tuloksia.